top of page
Search
  • Writer's pictureגלעד שפמן

?שבוע לפני פסח, אז מה היה לנו

Updated: Apr 19, 2019


אני עובר תקופה סופר אינטנסיבית. יש הרבה דברים שקורים. חלק מעבודתי הוא הכנות לקראת שנת הלימודים הבאה במכללת רידמן כמנהל מגמת העיסוי. השבוע העברתי הדרכה לצוות היועצות והיועצים לקראת השינויים שירחשו בשנת הלימודים הבאה. יש לציין כי שינוי הוא חלק ממגמה חיובית של למידה והתקדמות. הכרה במה שיש ובמה שאפשר לשנות והליכה לקראת משהו טוב יותר נכון יותר. לקראת פסח זה זמן נכון לדבר על כך. סדר פסח או כפי שבעולם קוראים לו ניקוי אביב הוא הזדמנות להוציא מהבית את הישן והמיותר כדי לאפשר לדברים אחרים מקום. זה נכון בכמה רבדים, בפיזי, הריגשי, המנטלי והרוחני. בפיזי: אילו חפצים: רהיטים, כלי בית, בגדים ואפילו אוכל לא השתמשתי וכנראה גם לא אשתמש. מומלץ להוציא, למסור (יש אנשים שהזבל שלי יהיה האוצר שלהם), למכור, לזרוק. הדבר מאפשר תרגול של אי הצמדות לדברים. ולרבים מאיתנו יש נטיה להאחז במוכר ו"באולי אצטרך את זה או את זה או את זה"... בריגשי: אילו רגשות חיים בתוכי ואני נאחז בהם. אם יש רגש שנשאר פרק זמן ממושך כדאי לראות מה מונע ממנו להשתחרר. בכל רגע יש מיליארדי גירויים שפועלים על החושים וכל אחד מהם יכול לחולל רגש חדש. אפשר לעבוד עם השאלה: "איזה רגש נמצא פה עכשיו?" ולנשום איתו, להרפות ממנו ורק לאפשר לעצמי להרגיש את הרגש כפי שהוא, עד כמה שאפשר בלי המחשבות שפעמים רבות צובעות את הרגשות מה שמוביל אותנו לנקודה הבאה. מחשבות: המחשבות שעוברות בראש הם לא אני. המחשבות הן רעיונות שמגיעים ממערכות אמונה פנימית, חיצונית (דברים שהשפיעו עלינו) ותהליכים ריגשיים ומחשבתיים שבונים מערכות לוגיקה שמחפשות להצדיק את עצמן כנכונות. אם אני מתבונן במחשבות שלי ומתחיל לבחון מה מהן משרת אותי, מביא לי שמחה, אהבה, אושר, מקדם אותי בחיים, לעומת מחשבות מכבידות, מורידות, מעציבות, מכעיסות, מפרידות שמעכבות, תוקעות, משביתות ולא מאפשרות לחיות מתוך המהות הפנימית של מי שאני באמת. את אילו המחשבות המחזקות, כדאי להמשיך לחשוב. את אלו המחשבות שמורידות כדי להפסיק להאמין להן ולבחור מחשבה חלופית שתתמוך באמת אחרת, מחברת, מרוממת, משמחת. רוחני: החיבור לכוח פנימי/חיצוני, שנמצא בכל מקום שמחבר בין כל הדברים. במקום המחובר החיים מתוך אחדות במקום הפרדה מאפשרים לחבר את כל המרכיבים הקודמים לתמונה שלמה שמאפשרת חיים איכותיים יותר. הניקיון של האלמנטים האלה בעדינות, בהתמדה, בהקשבה מביא לחיים שמחים והרמוניים יותר.

ולקראת חג הפסח, כשמדברים עם ניקיון אני רוצה להמשיך עם רעיון עליו דיבנו בשבוע הראשון, על להתבונן בנשימה. אך לפני שאמשיך להעמיק באיכויות השונות כדאי שנבין "מה זו נשימה?"


יש שני סוגים בסיסיים של נשימה, נשימה סרעפתית הקרויה גם נשימת בטן (למרות ששום אויר אינו נכנס בפועל לבטן) ונשימה חזה. נשימה סרעפתית נעשית על כיווץ והרפייה של הסרעפת. הסרעפת היא שריר בצורת כיפה המפריד בין חלל החזה ואברי הבטן. כאשר הסרעפת מתכווצת היא נעשית שטוחה ודוחפת את אברי הבטן מטה והחוצה. זו הסיבה שבנשימה זו הבטן יוצאת החוצה בשאיפה. בשלב זה נוצר תת לחץ מסביב לריאות, הן מתרחבות ואויר נכנס אליהן. כאשר הסרעפת מרפה היא חוזרת למצבה המקורי דמוי הכיפה, הלחץ עולה מסביב לריאות והאויר נלחץ החוצה. נשימה סרעפתית היא הנשימה המועדפת משום שהיא מכניסה ומוציאה יותר אויר בפחות מאמץ מנשימה חזה (בערך שני שליש מנפח הריאות מתמלא בעזרת נשימה סרעפתית), מעסה את המעיים (אנשים שחוזרים לנשום נשימה סרעפתית פעמים רבות פותרים עצירות של שנים), מעסה את הלב (הלב נמצא בדיוק מעל הסרעפת). כאשר אנו צופים בתינוק נושם בד"כ נראה אותו נושם נשימה סרעפתית.

הנשימה השניה היא נשימת חזה. היא נעשית בעיקר עם השרירים הבין צלעיים. כאשר השרירים מתכווצים הם מרימים את הצלעות, הן מתרחבות לצדדים ונוצר נפח גדול יותר מסביב לריאות אשר מקטין את הלחץ מסביבן ומאפשר לאויר להכנס. כאשר השרירים מרפים הצלעות יורדות, הלחץ מתגבר מסביב לריאות והאויר יוצא החוצה מהריאות. נשימה זו הרבה יותר מאומצת ואין לה את היתרונות של נשימה סרעפתית. אנו רואים יותר נשים מאשר גברים שנושמים נשימת חזה. סיבה אפשרית יכולות להיות שבזמן ההריון במיוחד בחודשים המתקדמים העובר תופס חלק משמעותי מחלל הבטן והאשה חייבת לנשום נשימת חזה. סיבה אחרת יכולה להיות שבטן שטוחה היא דבר מאוד אופנתי ועל ידי הכנסתה פנימה ניתן להראות רזה יותר אך ללא יכולת לנשום נשימה סרעפתית.

והתרגיל שאני מציע לך השבוע הוא:

נשימת סרעפת (בטן):

*הנח/י יד אחת על הבטן ואת השניה על החזה

שאף/י "לתוך" הבטן. אפשר/י לבטן לעלות בשאיפה ולרדת בשאיפה.

אם את/ה מתקשה לנשום נשימת בטן קיים סיכוי סביר שהנשימה אליה את/ה רגיל היא נשימת חזה מה שמגביר את החשיבות של תרגול ולמידת נשימת בטן. תרגול נשימות סרעפת מרגיע במיוחד אם עושים אותו באיטיות והשפעתו רבה.

אשמח לשמוע שיתופים מה תרגול נשימת בטן על בסיס יומיומי תרם לך.

וכדאי לזכור, נשימה היא חלק משמעותי ממערכת הניקוי של הגוף. תרגול נשימה עוזר לנו להתחדש ולהתנקות.



56 views0 comments

Recent Posts

See All

ימים טעונים ומלאי משמעות

פסח חלף עבר לו. פסח מסתמן בניקיון ואחריו יש מועדים כמו יום השואה, יום הזיכרון ויום העצמאות. כל אחד מהם בעל משמעות עמוקה משלו ואגע מעט בכל אחת מהן כחלק משרשרת אחת. פסח מסמן את היציאה לחירות. חירות היא

Post: Blog2_Post
bottom of page