top of page
Search
  • Writer's pictureגלעד שפמן

מעיסוי לעיסוי כוחנו עולה

אחת האוכלוסיות שאני אוהב לעבוד איתן היא אנשים מבוגרים, כן, כן אלה שעברו את גיל שבעים ומעבר. אחת הבעיות שניתקלתי בה היא היחס של חלקים בממסד הרפואי, "זקן ולא שווה להשקיע בו". הדבר הזה קרה לסבתא שלי. לפני כשנה היא שברה את המרפק. בגילה המופלג גיבוס מאוד בעייתי כי ההחלמה מאוד איטית. רופא אחד לא רצה לנתח אותה והיא אמרה לו שאם זו הגישה שלו אז שירדים אותה. ולדעתי, היא צודקת. אם הרופאים לא מתייחסים בצורה מכבדת שנותנת סיכוי לחולה אז למה באמת לא להרדים אותו. (נושא לשיחה אחרת בהמשך...). לשמחתנו היה רופא אחר שהגישה שלו למבוגרים היא "אין צורך לסבול". הוא ניתח והחליף את מפרק המרפק, דבר שקיצר את ההחלמה והכאבים וסבתי יכלה לחזור ולהתחיל לתפקד גם אם זה באופן חלקי בתוך ימים במקום חודשים של סבל.

עבודה עם מבוגרים מצריכה תשומת לב מותאמת לקבוצת הגיל

השלב השני בתהליך הוא השיקום. פיזיותרפיה היא חלק חשוב מהתהליך. עם זאת, הפיזיותפיסטים בארץ לא עובדים עם מגע (עיסוי טיפולי). העבודה דרך עיסוי טיפולי מקצרת את זמן ההחלמה, משפרת טווחי תנועה ומאפשרת למחלים לחזור לתפקוד טוב יותר. דוגמא אישית היא אבי (אבא שלי). הוא עבר ניתוח החלפת ברך לאחר כאבים עצומים וברך עם אוסטאוארטריטיס (שחיקה) חמורה במפרק. הניתוח עבר ובשלב השיקום בנוסף לפיזיותרפיה שהוא קיבל עשיתי לו טיפולים ככל שיכולתי. באחת מהביקורות הלכתי איתו לאורטופד. האורטופד בדק את טווחי התנועה, את היכולת להניע את הברך והתלהב. שאלתי אותו מה דעתו על עיסוי טיפולי כחלק מהשיקום. תשובתו היתה שלא צריך. בשלב זה חשתי צורך לשקף את מה שקורה ואמרתי לו שאני אמשיך לטפל בו בכל מקרה. הוא הישיר אלי מבט, חייך ואמר אז תמשיך. יש עבודה רבה עם הרופאים. יש להעלות את המודעות לחשיבות ולתועלת המדידה בקיצור תהליכי שיקום, הורדת כאב. התועלת היא גם ברמה האישית של המטופל שסובל פחות ויכול לעשות יותר וגם ברמה המערכתית. מטופל שמשתקם מהר יותר וטוב יותר בסופו של דבר צורך פחות ימי אישפוז, פחות עלויות לקופות החולים מה שטוב גם להן. ועם כל מה שנאמר עד כה, כשאני רואה את הכרת התודה על פני מטופל שמרגיש כמה הוא יכול יותר וכמה רמת הכאב שלו ירדה הסיפוק שיש לי הוא רב.


נראה טוב... אך נדרש פה דיוק לעבודה נכונה יותר

השבוע היה כנס של האגודה למקצועות העיסוי בישראל (לשעבר אגודת עיסוי וטיפולי גוף בישראל). הוזמנתי כמנהל מגמת העיסוי במכללת רידמן. אחת המטרות שהאגודה חרטה על דגלה הוא קידום החקיקה בתחום העיסוי והסדרת תחום הרפואה המשלימה בישראל זאת כדי להסדיר את מעמד המטפלים מחד ולהגן על המטופלים מאידך. כמות המטפלים הבינוניים לצערי היא רבה. רמת ההכשרה והיקף ההכשרה לא נמצאים תחת פיקוח ואין להם מינימום נדרש. בסופו של דבר זה פוגע בכולם. מטפל שלא עבר הכשרה נכונה יהיה מטפל שיפגע קודם כל בעצמו. עבודה לא נכונה עם הגוף מקצרת את משך הקריירה של מטפלים בכל העולם. הדבר נחקר בארה"ב וכאשר נחשפתי לנתונים הזדעזעתי במיוחד לאור זה שאני נושק לשנה השלושים בתרגול עיסוי ללא נזקים תעסוקתיים. כמורה וכמנהל מגמת העיסוי במכללת רידמן אני נושא את הדגל של עבודה נכונה עם הגוף. הדבר מאפשר מספר דברים:

1. את השמירה על הגוף של המטפל. המטפל לא מוצא את עצמו גמור פיזית בסוף היום עם כאבים.

2. העיסוי נעים יותר למקבל העיסוי. מטופלים מעידים פעם אחר פעם איך העיסוי נעים יותר כאשר משווים עבודה נכונה מהגוף לעומת עבודה לא נכונה.

3. העבודה הנכונה מאפשרת הקשבה במגע. הידיים לא מדברים וכשהן לא מדברות הן יכולות להקשיב.


ביום חמישי העברתי במכללת רידמן שלוחת ירושלים הרצאה בנושא מערכות יחסים סביב השכמה והשלכותיה הטיפוליות. עבודה נכונה כוללת הבנה אנטומית עמוקה. הבנה אנטומית מעמיקה משמעה לדעת מעבר למה ששריר עושה ואיפה הוא מתחבר. משמעה לדעת איך עובדים שרירים ביחד ונגד בתנועות השונות. ההבנה הזו מאפשרת השלכות מעשיות בטיפול בפתולוגיות מיופאסיאליות (חוסר תפקוד ברקמות העמוקות). בסדנה העברתי השלכות קלסיות בחוסר התפקוד ואחד מהדברים שאני רואה הרבה בקליניקה הוא כאב בין השכמות. בחלק גדול מהמקרים הכאב נובע משריר החזה הקטן. ופה רציתי לשתף אתכם בטיפ שיכול להקל על כאבים בין השכמות. קחו כדור טניס וגלגלו אותו על אזור הזה סמוך לשקע שמתחת לכתף. אם הגלגול גורם לנימול או הרדמות יש לזוז קצת הצידה למקום אחר שמרגיש רגיש כשמגלגלים עליו את כדור הטניס. בהצלחה ואשמח לשמוע איך זה היה בשבלך.


להתראות בשבוע הבא

48 views0 comments

Recent Posts

See All

ימים טעונים ומלאי משמעות

פסח חלף עבר לו. פסח מסתמן בניקיון ואחריו יש מועדים כמו יום השואה, יום הזיכרון ויום העצמאות. כל אחד מהם בעל משמעות עמוקה משלו ואגע מעט בכל אחת מהן כחלק משרשרת אחת. פסח מסמן את היציאה לחירות. חירות היא

Post: Blog2_Post
bottom of page